Lokalarkivet Arresten - Paikallisarkisto Aresti

on yksityisen aineiston yleinen arkisto.

Toimitilat ja kokoelmat omistaa Raaseporin kaupunki.

Gardberg Center rf -yhdistys ylläpitää arkiston toimintaa palkkaamansa arkistonhoitajan ja tarvittaessa tehtävien talkootöiden muodossa. Yhdistyksellä on myös päävastuu arkiston yleisölle suunnatusta toiminnasta.

Arestin ohje, ainoastaan ruotsiksi

Myös Arestilla on oma historiansa …

Lokalarkivet Arresten /Paikallisarkisto Aresti aloitti toimintansa vuonna 2005 Karjaan kaupungin ja Pro Gardberg Center -yhdistyksen välisenä yhteistyönä. Yhteistyö jatkuu myös nykyisen Raaseporin aikana.

Arkisto perustettiin Karjaan seudun arkistoksi, mutta nykyään otetaan tarvittaessa vastaan arkistomateriaalia koko Raaseporin alueelta. Arkisto sijaitsi 15 vuoden ajan Keskuskadulla Fokuksen entisissä poliisin putkatiloissa. Siitä siis nimi! Entisissä selleissä oli pitkät rivit arkistomappeja.

Elokuussa 2020 arkisto muutti Laaksokatu 11.  Tällä hetkellä aineistoa on jo noin 110 hyllymetriä. Valokuva-arkisto käsittää noin 20 000 kuvaa ja lisäksi on äänitallenteita. Uutta aineistoa otetaan vastaan jatkuvasti.

Toimisto on Transformatorn-rakennuksessa Korkeavuorenkatu 3 Karjaalla. Rakennus on entinen muuntamo.