Karis butikshistoria

Lilla Matvaruhandeln. Familjen Julkunens bildsamling. Lokalarkivet Arresten

Sedan januari 2020 har fyra forskningsassistenter inlett intervjuer och arkivarbete för att samla in information om aktörer, händelser och processer under Karis nästan 150 år långa historia som knutpunkt för affärsidkare och hantverkare. Föreningen har därmed valt samtliga skribenter och assistenter för projektet åren 2020–2023. En styrgrupp övervakar projektet och bistår de anställda med expertis.

Stor projektgrupp

Som redaktör och koordinator fungerar Christoffer Holm, doktorand i historia samt frilansskribent. Dessutom fungerar han som sekreterare i föreningen. Förutom Christoffer kommer även Johanna Wassholm och Anna Sundelin fungera som skribenter för bokprojektet. De inleder sitt arbete under 2021.

- Det här är ett verkligt fascinerande projekt. Affärer, hantverkare, torghandlare och andra försäljare har alltid haft en stor roll i våra samhällen, på fler sätt än vi först kan tänka oss, säger Christoffer Holm.

Styrgruppen som övervakar projektet leds av Gardberg Centers ordförande Kim Björklund. I styrgruppen finns förutom styrelsemedlemmar även externa experter.

Under 2020 ligger fokus på materialinsamling. De fyra assistenterna jobbar deltid med projektet, under större delen av året. Assistenterna är utbildade i historia, etnologi och folkloristik, och har därför tillsammans kunskap om och erfarenhet av både intervjuer och arkivarbete. Hittills har fokus legat på alltifrån arkivhandlingar och intervjuer till telefonkataloger och dagstidningar.

- Det här projektet är unikt eftersom vi inte enbart försöker kartlägga gamla butiker och affärsidkare. Vi vill även berätta i vilka sammanhang de existerade, vad de innebar för samhället och hur olika former av konsumtion utvecklats genom åren, säger Holm.

Under våren har en del av arbetet legat på is på grund av coronaepidemin, och arbetet har utförts på distans. I och med det lugnare epidemiläget har arbetet återupptagits under sommaren.

Tips tas emot

Projektet har redan fått en mängd information om tidigare affärer och handelsidkare i Karis stationssamhälle. Målet är att sammanställa en historik om både butiker och handelsidkare liksom vardaglig konsumtion och olika processer i affärslivet åren 1873–2020.

Om du har tips, gamla fotografier eller annat material som berör butiker, handelsliv och konsumtion i Karis kan du kontakta Lokalarkivet Arresten per telefon, 019 233 299. Vi tar tacksamt emot material och tips.

Du kan även mejla projektet direkt på karishandelsidkare@gmail.com

Projektet finansieras av Karis-Pojo sparbanksstiftelse fram till 2023 då Gardberg Center planerar att publicera slutresultatet i bokform.

Utgivningen är uppskjuten till hösten 2024 på grund av bland annat pandemin.

Andra aktuella tips...

Se infofilmen om föreningen:

I Gardbergs hus
finns fina mötesrum att hyra!
Se info!

Gardbergin talossa
on hyviä kokoushuoneita!
Katso vuokrahinnat !

OBS BOKREA!

Boken om John Gardberg  15

NU 10 €!

Innehållsförteckning:
Finns i bokhandlarna i Karis, Ekenäs, Hangö, och i Lokalarkivet Arresten och Luckan i Karis.

Recension i tidningen Västra Nyland

För beställningar och leveranser utanför Västnyland
kontakta
gardbergcenter(åt)gmail.com

Äldre Ta Plats finns till försäljning i Lokalarkivet Arresten i Transformatorn i Karis.
Här kan du se vilka som finns till försäljning ännu!

Dessa Ta Plats
säljs för 5 €/st i